Saturday, March 16, 2019

ဘံုပိုင္း

စိတၱဳပၸာဒါနမိေစၥဝံ, ကတြာ သဂၤဟမုတၱရံ၊ ဘူမိပုဂၢလေဘေဒန, ပုဗၺာပရနိယာမိတံ၊ ပဝတၱိသဂၤဟံ နာမ, ပဋိသႏိၶပဝတၱိယံ၊ ပဝကၡာမိ သမာေသန, ယထာသမ႓ဝေတာ ကထံ။ အႏုသေႏၶ။ ။စိတ္ေစတသိက္တို႔ကိုေဝဒနာစသည္ျဖင့္ခြဲျခားေဝဖန္ရာ ပကိဏၰကသဂၤဟကို ျပဆိုၿပီး၍, ယခုအခါဝယ္ ထိုစိတ္ ေစတသိက္တို႔၏ ျဖစ္ပံုကို ျပဆိုရာ ပဝတၱိသဂၤဟမည္ေသာ ဝီထိ-ဝီထိမုတၱသဂၤဟ တို႔ကို ျပေတာ္မူလိုေသာ အ႐ွင္အႏု႐ုဒၶါသည္ "စိတၱဳပၸါဒါနမိေစၥဝံ" အစခ်ီေသာ ဂါထာႏွစ္ရပ္ကို မိန္႔အပ္ သတည္း၊ ဤနွစ္ဂါထာသည္ ဝီထိပိုင္း ဝီထိမုတ္ပိုင္းအတြက္ ပဋိညာဥ္ကိုျပေသာ ဂါထာတည္း၊ မွန္၏- "ပဝတၱိသဂၤဟံနာမ, ပဋိသႏၶိပဝတၱိယံ"၌ ၁-ပဝတၱိသဂၤဟံနာမ ပဋိသႏၶိယံ, ၂-ပဝတၱိသဂၤဟံနာမ ပဝတၱိယံ ဟု စကားႏွစ္ရပ္ခြဲ၍, (၁)နံပါတ္စကားရပ္ျဖင့္ ဝီထိမုတ္ပိုင္းအတြက္ပဋိညာဥ္ကို, (၂)နံပါတ္စကားရပ္ျဖင့္ ဝီထိပိုင္းအတြက္ ပဋိညာဥ္ကို ျပသည္။ အခ်ိဳ႕ကား-"ပဝတၱိသဂၤဟံနာမ, သႏၶိယံဒါနိဝုစၥတိ"ဟု ဝီထိပိုင္းအတြက္ပဋိညာဥ္ကို သီးျခားဆိုလတၱံ့ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္"ဤႏွစ္ဂါထာသည္ဝီထိပိုင္းအတြက္သာ ပဋိညာဥ္ကုိျပေသာ ဂါထာျဖစ္သည္"ဟုဆိုၾက၏၊ ထိုဝါဒကိုဤက်မ္းက လက္မခံႏိုင္ပါ၊ အဘယ့္ေၾကာင့္နည္း...သေဘာတူေသာ အခန္းႀကီး တစ္ခန္းအတြက္ အေပါင္းပဋိညာဥ္ကို ျပဳၿပီးလွ်င္အခန္းငယ္တစ္ခန္းမွတစ္ခန္းသို႔ကူးရာ၌ အစိတ္ပဋိညာဥ္ကိုထပ္၍ျပဳျခင္း သည္ က်မ္းဆရာတုိ႔ ထံုးစံ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္တည္း၊ ဤဝီထိသဂၤဟႏွင့္ ဝီထိမုတၱသဂၤဟလည္း စိတ္တို႔၏ ျဖစ္ပံုကိုျပရာ ပဝတၱိသဂၤဟခ်ည္း ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ သေဘာတူေသာ အခန္းႀကီးတစ္ခန္း ျဖစ္သည္၊ ထို အခန္းႀကီး တစ္ခန္းအတြက္ "ပဝတၱိသဂၤဟံနာမ ပဋိသႏၶိပဝတၱိယံပဝကၡာမိ"ဟု အေပါင္းပဋိညာဥ္ကို ျပၿပီး ေနာက္ ဝိမုတၱိသဂၤဟအခန္းငယ္တစ္ခုသို႔ကူးေျပာင္းေသာအခါ "ပဝတၱိသဂၤဟံ နာမ, သႏိၶယံ ဒါနိ ဝုစၥတိ" ဟု အစိတ္ပဋိညာဥ္ကို ထပ္၍ ျပဳခြင့္႐ွိေသာေၾကာင့္တည္း။ စိတၱဳပါဒါနံ။ ။"ဥပၸဇၨတိ ဧေတနာတိ ဥပၸာဒါ" (ေစတသိက္ပိုင္း-ဋီကာေက်ာ္) ဧေတန-ဤေစတသိက္ အေပါင္းျဖင့္၊ စိတၱံ-သည္၊ ဥပၸဇၨတိ-ျဖစ္၏၊ ဣတိ-ထို႔ေၾကာင့္၊ ေသာ-ထိုေစတသိက္အေပါင္းသည္၊ ဥပၸာေဒါ- ဥပၸာဒမည္၏၊ ဤဝစနတၳျဖင့္ "ဥပၸာဒ" အရ ေစတသိက္အေပါင္းသာ ရ၏၊ "စိတၱဥၥ+ဥပၸာေဒါ စ စိတၱဳပၸာဒါ" ဟူေသာ ဝစနတၳျဖင့္ စိတၱဳပၸါဒ အရ စိတ္ ေစတသိက္ႏွစ္ပါးစံုကို ယူႏိုင္၏၊ သို႔ေသာ္သျဂႋဳဟ္က်မ္းဝယ္ မ်ားစြာေသာ ဌာနတို႔၌ "စိတၱဳပၸာဒါ, စိတၱဳပၸာဒါနံ, စိတၱဳပၸာေဒသု, စိတၱဳပၸာဒဝေသန"ဟု စိတၱဳပၸာဒသဒၵါ သံုးစြဲထားသည္ကိုေတြ႕ရ၏၊ ေတြ႕ရသမွ် ကိုစိစစ္လွ်င္ေစတသိက္ကိုမယူဘဲ စိတ္ကိုခ်ည္းသာ ယူသင့္ေသာဌာနက မ်ား၏၊ ပကိဏ္းပိုင္း၌ "စိတၱဳပၸာ ဒဝေသေနဝ, သဂၤေဟာ နာမ နီယေတ" ဟုဆိုၿပီးလွ်င္ေဝဒနာသဂၤဟစသည္ကို ျပေသာအခါ ေစတသိက္ ကို တို႔ရံုမွ်မတို႔ဘဲ စိတ္ကိုသာ ပဓာနထား၍ ျပခဲ့သည္၊ ဤဝီထိပိုင္း၌လည္း စိတ္ကိုသာ ပဓာနထား၍ ျပလတၱံ႔၊ ထို႔ေၾကာင့္စိတၱဳပၸာဒအရ စိတ္ကိုခ်ည္း ယူျခင္းက က်မ္းဆရာ၏ အာေဘာ္က်ေပလိမ့္မည္၊ စိတ္ကို တိုက္႐ိုက္ဆိုလိုက္လွ်င္ယွဥ္ဖက္ေစတသိက္မ်ားလည္း ပဓာနနည္း, ဥပလကၡဏနည္းတို႔အရ ပါဝင္ၿပီးျဖစ္ ၾကေတာ့သည္၊ [စိတၱဳပၸာဒအရ စိတ္ကိုသာယူရာ၌ "ဥပၸဇၨတီတိ ဥပၸာေဒါ, စိတၱေမဝ ဥပၸာေဒါ စိတၱဳပၸာေဒါ= ဥပါဒ္ေသာစိတ္"ဟု အ႒သာလိနီ-အ႒ကထာက႑၌ တိုက္႐ိုက္ဝစနတၳျပဳထားသည္၊ ဋီကာ၌ကား တစ္မ်ိဳး ျပေလေသး၏ ။] ဘူမိပုဂၢလေဘေဒန။ ။"ဘူမိပုဂၢလေဘေဒန-ဘံုပုဂၢိဳလ္တို႔၏ အျပားအားျဖင့္၊ လကၡိတံ-မွတ္သားအပ္ ေသာ"ဟုလကၡိတံပုဒ္ကိုထည့္၍ ဋီကာေက်ာ္ဖြင့္၏၊ ေဘေဒန၌ နာဝိဘတ္သည္ဣတၳမ႓ဴတလကၡဏအနက္ ၌ သက္သည္ဟုယူလိုသတဲ့၊ သို႔ေသာ္လကၡဏဟူသည္အမ်ားထက္ထူးျခားေသာ အမွတ္အသားတစ္မ်ိဳး တည္း၊[သဒၵါက်မ္းက ပံုစံမ်ားကိုစဥ္းစားၾကည့္ပါ၊] ဤ "ဘူမိပုဂၢလေဘဒ"ကား ထူးျခားေသာ အမွတ္အသား မဟုတ္၊ စိတ္တို႔ျဖစ္ပံု(ပဝတၱိ)ကို ျပရာဝယ္ဘူမိေဘဒ ပုဂၢလေဘဒအခန္းမ်ားလည္း ပါဝင္လိမ့္မည္ဟုဆိုလို သည္၊ ထို႔ေၾကာင့္ေဘေဒန၌ နာဝိဘတ္ကိုသဟတၳ(သဟအနက္႐ွိသည္)ဟု ၾကံၿပီးလွ်င္ "ဘူမိပုဂၢလေဘ ေဒန-ဘူမိပုဂၢလေဘဒႏွင့္တကြ"ဟုအနက္ဆိုရာ၏၊ ဤဘူမိပုဂၢလေဘေဒနျဖင့္ဝီထိပိုင္းအဆံုးနားက ပုဂၢလ ေဘဒႏွင့္ဘူမိဝိဘာဂအခန္းေလာက္သာမက, ဝီထိပိုင္း ဝီထိမုတ္ပိုင္း၌ပါေသာ ဘံုႏွင့္ဆိုင္ရာ ပုဂၢိဳလ္ႏွင့္ဆိုင္ ရာ အားလံုးကိုပင္ျပလိုရင္းျဖစ္၏၊ ထို႔ေၾကာင့္အ႐ွင္အႏု႐ုဒၶါသည္ပင္ ပရမတၳဝိနိစၧယ၌... စသည္ျဖင့္ "ဘူမိပုဂၢလ, ဘူမိပုဂၢလစိတၱပဝတၱိ, ဘူမိပုဂၢလသမ႓ဝ"ဟုအခန္းသံုးခန္း ပိုင္းျခား၍ က်ယ္ဝန္း စြာ ဆိုသည္၊ ထိုဆိုသမွ် စကားရပ္မ်ားလည္း ဤဝီထိပိုင္း ဝီထိမုတ္ပိုင္းမွာ ပါဝင္ေသာ ပုဂၢလေဘဒ ဘူမိဝိဘာဂ ဘူမိစတုကၠ ပဋိသႏၶိစတုကၠစကားမ်ိဳးသာတည္း၊ ဤ အဓိပၸာယ္သြားကိုေထာက္ထားလွ်င္

No comments:

Post a Comment