"သမၼဳတိသစၥာ ႏွင့္ ပရမတၳသစၥာ”
★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★
ဤေလာက၌ လူဟူသမွ်သည္ တစ္ဦးခ်င္း တစ္ေယာက္ခ်င္း ေန၍ ရသည္မဟုတ္။ အစုႏွင့္ အေပါင္းႏွင့္ ေနမွရ၏။
အစုႏွင့္ အေပါင္းႏွင့္ ေနမွရသည္ ဆိုလွ်င္ပင္ လူတစ္ဦးခ်င္း တစ္ဦးခ်င္းစီ၏ အၾကား၌ အခ်င္းခ်င္း ဆက္ဆံေရး သည္ မလြဲမေသြ ေပၚေပါက္လာရ၏။
ေရာင္းသူ ႏွင့္ ၀ယ္သူ ၊ အလုပ္ရွင္ႏွင့္ အလုပ္သမား ၊
ေက်ာင္းဆရာႏွင့္ ေက်ာင္းသား ၊ မိဘႏွင့္ သားသမီး၊ ဆရာႏွင့္တပည့္ ၊
အုပ္ခ်ဳပ္သူ ႏွင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ခံရရသူ၊ မင္းႏွင့္ တိုင္းသူျပည္သား၊
ဆရာႏွင့္ဒါယကာ -
ဤသို႔ စသည္အားျဖင့္ အခ်င္းခ်င္း ဆက္ဆံၾကရာ၌ ျငိမ္းခ်မ္းေျပျပစ္စြာ ဆက္ဆံႏိုင္ၾကေစရန္ သတ္မွတ္ ထားေသာ သတ္မွတ္ခ်က္မ်ား ရွိၾက၏။
ထိုသတ္မွတ္ခ်က္မ်ားဟူသည္ ျပည္သူ႔ တရားဥပေဒမ်ား၊
လူမ်ိဳးစုအလိုက္ လိုက္နာက်င့္သံုး ေနၾကေသာ ဓေလ့ထံုးစံမ်ား၊
လူ႔ေလာက၌ လူတန္းစားအလိုက္ လိုက္နာက်င့္သံုးရန္ ျပ႒ာန္းထားေသာ
ဘာသာေရးဆိုင္ရာ က်င့္၀တ္မ်ား
စသည္တို႔သည္ သမၼဳတိသစၥာသေဘာရွိ၏။
“မွန္ကန္ေသာ ကြဲျပားျခင္း”
သမၼဳတိသစၥာ ဆိုကတည္းက အျပင္ပန္းသေဘာသာျဖစ္၏။
ယင္းအျပင္ပန္းအတြင္း၌ အႏွစ္သာရရွိေသး၏။
အႏွစ္သာရဟူသည္ ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးခ်င္းစီ၏ စိတ္ေနစိတ္ထားျဖစ္၏။
ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးခ်င္းစီ၏ စိတ္ေနစိတ္ထားကိုလိုက္၍
ျမင့္ျမတ္သူ ႏွင့္ ယုတ္ညံ့သူ ဟူ၍ ပုဂၢိဳလ္ ၂ မ်ိဳး ကြျပားသြား၏။
ဤသို႔ေသာ ကြဲျပားသြားျခင္းသာ တကယ္မွန္ကန္ေသာ ကြဲျပားသြားျခင္းမ်ိဳးျဖစ္၏။
ရာထူးဂုဏ္သိန္ စည္းစိမ္ဥစၥာတို႔ကို လိုက္ ၍ ကြဲျပားသြားျခင္းကို
“သမၼဳတိသစၥာ” အရ ကြဲျပားျခင္းဟူ၍ ဆိုအပ္၏။
စိတ္ေနစိတ္ထားဟူေသာ ကိုယ္က်င့္သိကၡာအရ ကြဲျပားသြားျခင္းမ်ိဳးကိုသာ
“ပရမတၳသစၥာ” အရ ကြဲျပားျခင္း ဟူ၍ ဆိုအပ္၏။
“ပရမတၳသစၥာ ၃ မ်ိဳး”
“ပရမတၳသစၥာ” ကိုေနာက္ထပ္ ၃ မ်ိဳးခြဲ၍ ရေသး၏။
မိမိ၏ ကိုယ္က်င့္သိကၡကို အေပၚယံ သေဘာမွ်သာ
လူျမင္ေကာင္းေအာင္ လူၾကားေကာင္းေအာင္ ဟန္ေဆာင္ျပီး
“မာယာ” သေဘာအရ မိမိ၏ ယုတ္မာမႈကို ဖံုးကြယ္၍
“သာေဌယ်“ သေဘာအရ မိမိ၌ မရွိေသာ ျမင့္ျမတ္မႈကို လူမၾကားလွ်င္ ၾကားေအာင္၊ လူမသိလွ်င္ သိေအာင္ ေၾကြးေၾကာ္ကာ ကိုယ္က်ိဳး တစ္ခုတည္းကို သာ ေရွး႐ူ၍ ေဆာင္ရြက္တတ္ေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ိဳးလည္းရွိ၏။
ထိုပုဂၢိဳလ္မ်ိဳး၏ ေဆာင္ရြက္ခ်က္မ်ားကို သူႏွင့္ စရိုက္တူ ဉာဥ္တူ ပုဂၢိဳလ္မ်ားက အားက်ၾက၏။ ခ်ီးမြမ္းၾက၏။ မွန္သည္ဟု လက္ခံၾက၏။
ပါဠိေ၀ါဟာရျဖင့္ ဆိုရလွ်င္ ထိုအမွန္မ်ိဳးကို “ပါရိဘာသိကသစၥာ” ဟူ၍ ဆိုရ၏။
ထိုပုဂၢိဳလ္မ်ိဳး၍ ကုိယ္က်င့္သိကၡာဟူ၍ မည္မည္ရရ ဘာမွ်မရွိ။
သို႔ရာတြင္ သူ၏ ေဆာင္ရြက္ခ်က္ ၊ သူ၏ခံယူခ်က္၊ သူ၏အျမင္တို႔သည္
သူႏွင့္ စရိုက္တူ ဉာဥ္တူ နယ္ပယ္၍ “သစၥာ” အျဖစ္ ခံယူထားျခင္း ရွိေသာေၾကာင့္ ယင္းကို “သစၥာ” စာရင္း၌ ထည့္သြင္းထားျခင္းျဖစ္၏။
၀ါဒေရးရာႏွင့္ ပတ္သက္လာလွ်င္လည္း ကြန္ျမဴနစ္၀ါဒ၊ ဆိုရွယ္လစ္၀ါဒ၊
အရွင္းရွင္၀ါဒ ျဖစ္ေစ၊ ဒီမိုကေရစီ၀ါဒ ျဖစ္ေစ၊
ထို၀ါဒမ်ားကို သက္၀င္ယံုၾကည္ၾကသူမ်ားသည္ --
မိမိ၏ ကိုယ္က်ိဳးတစ္ခုတည္းကိုသာ ေရွး႐ူ၍
မိမိထင္ေပၚေရး၊ မိမိေက်ာ္ၾကားေရးတြက္ ေမွ်ာ္မွန္းခ်က္ျဖစ့္ ေဆာင္ရြက္လွ်င္--
သူ၏ ေဆာင္ရြက္ခ်က္ ႏွင့္ သူ၏အျမင္သည္ “ပါရိဘာသိကသစၥာ” အုပ္စု၀င္ အမွန္မ်ိဳးသာျဖစ္၏။
ေကာင္းေသာကံကိုလုပ္လွ်င္ ေကာင္းက်ိဳးခံစားရ၏။ မေကာင္းေသာကံကိုလုပ္လွ်င္ မေကာင္းက်ိဳးကို ခံစားရ၏ ဟူေသာ နိယာမအရ
လိမ္ညာ၍ျဖစ္ေစ ၊ ေကာက္က်စ္၍ျဖစ္ေစ၊ အထက္အရာရွိကို ကပ္ပါးရပ္ပါးလုပ္၍ ျဖစ္ေစ၊
မေတာ္မတရား လာဘ္စား၍ ျဖစ္ေစ၊ ဓားျပတိုက္၍ျဖစ္ေစ၊ ယုတ္စြအဆံုး ဖခင္ကိုပင္ သတ္၍ ျဖစ္ေစ
ရာထူးဂုဏ္သိန္တိုး၍ ပစၥည္းဥစၥာတို႔ ျပည့္ျဖိဳးျပီး လူတစ္လံုး သူတစ္လံုး ျဖစ္လာပါက
ထိုလူမ်ိဳးကို “ကံ” ေကာင္းသူမ်ားအျဖစ္ ျမင္ၾက၏။
ထိုသူမ်ား၏ ေဆာင္ရြက္ခ်က္၊ ထိုသူမ်ား၏ ခံယူခ်က္ ၊ ထိုသူမ်ား၏ အျမင္တို႔ကို “အမွန္” အျဖစ္ ျမင္ၾက၏။
ထိုအျမင္သည္လည္း မွန္ေသာအျမင္ပင္ျဖစ္၏။
ေဒသနာေတာ္အရ အျပစ္ႏွင့္ယွဥ္တြဲ၍ ျဖစ္ေပၚခဲ့ေသာဒါနကုသိုလ္ “သာ၀ဇၨဒါနကုသိုလ္” ကံသည္ အကုသိုလ္ လုပ္ငန္းႏွင့္ အက်ိဳးေပး၏။
အကုသိုလ္လုပ္ငန္းကို စြန္႔လြတ္ လိုက္သည္ႏွင့္ တစ္ျပိဳနက္ ၾကီးပြားခ်မ္းသာမႈလည္း ေလ်ာ့ပါးသြား၏။
အကုသိုလ္ကလည္း ကုသုိလ္ကို သင့္ေလ်ာ္သလို ေထာက္ပံ့၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ယင္းကို “သစၥာ” စာရင္း၌ ထည့္သြင္းျခင္းျဖစ္၏။
ယင္းသစၥာမ်ိဳးကို “သဘာ၀သစၥာ” ဟူ၍ ေခၚ၏။
ယင္းသို႔ေသာ သဘာ၀သစၥာအရ က်င့္ေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ားသည္ ကိုယ္က်င့္သိကၡာႏွင့္ မျပည့္စံုသူမ်ား ျဖစ္ၾက၏။
အမွန္အားျဖင့္ အကုသိုလ္၌လည္း ေပ်ာ္ရႊင္ဖြယ္ရွိ၏။ ကုသိုလ္၌လည္း ေပ်ာ္ရႊင္ဖြယ္ရွိ၏။ အဘိဓမၼာ ေဒသနာ ေတာ္အရ “ေပ်ာ္ရႊင္ဖြယ္” ဟူသည္ “သုခေ၀ဒနာ” ၏ အမည္တည္း။
“သန္႔စင္ေသာဒါနကုသိုလ္”
အျပစ္ႏွင့္ လံုး၀မယွဥ္တြဲဘဲ သန္႔စင္ေသာ ဒါနကုသိုလ္ “အန၀ဇၨဒါနကုသိုလ္” ၏ အက်ိဳးေပးကား အထူးဆိုဖြယ္ရာမရွိ။ ေကာင္းက်ိဳးေပးမည္မွာ အမွန္ပင္ျဖစ္၏။
ထို႔ေၾကာင့္ ထိုသူတို႔၏ ေဆာင္ရြက္ခ်က္ ထိုသူတို႔၏ ခံယူခ်က္ ထိုသူတို႔၏ အျမင္တို႔သည္ အမွန္ “သစၥာ” တရားမ်ား ျဖစ္ၾက၏။
ထိုသစၥာတရားကို “သဘာ၀သစၥာ“ အုပ္စုတြင္ ထည့္သြင္း၏။
ထိုသစၥာတရားအရ လိုက္နာက်င့္သံုးေသာ ပုဂၢိဳလ္တို႔တြင္ ပါရမီေျမာက္ေသာ ကိုယ္က်င့္တရားႏွင့္ ျပည့္စံုသူမ်ား လည္း ပါ၀င္ႏိုင္၏။ ပါရမီ မေျမာက္ေသာ ကိုယ္က်င့္တရားနွင့္ ျပည့္စံုသူမ်ားလည္း ပါ၀င္ႏိုင္၏။
သို႔ရာတြင္ ဤသဘာ၀သစၥာကား “သာ၀ဇၨဒါနကုသိုလ္” (အျပစ္ႏွင့္ယွဥ္တြဲ၍ ျဖစ္ေပၚခဲ့ေသာဒါနကုသိုလ္) ကိုအေၾကာင္းျပဳ၍ ျဖစ္ေပၚလာေသာ “သစၥာ” မ်ိဳးမဟုတ္၊ “အန၀ဇၨဒါနကုသိုလ္ကို” (အျပစ္ႏွင့္ လံုး၀မယွဥ္တြဲဘဲ သန္႔စင္ေသာ ဒါနကုသိုလ)္ အေၾကာင္းျပဳ၍ ျဖစ္ေပၚလာေသာ သစၥာမ်ိဳးသာ ျဖစ္သျဖင့္ တစ္ခုႏွင့္ တစ္ခု အခ်င္းခ်င္း မတူၾကေခ်။ ေနာက္သစၥာက ပို၍ျမင့္၏။
“အရိယသစၥာ”
ေနာက္ဆံုးပိတ္သစၥာကား “အရိယသစၥာ” ျဖစ္၏။
ဤသစၥာအရက်င့္လွ်င္ ၾသကာသေလာကျဖစ္ေစ၊ သတၱေလာကျဖစ္ေစ၊ သခၤါရေလာကျဖစ္ေစ ၊ ဤေလာက သံုးပါး၌ ျဖစ္သမွ် သက္ရွိသက္မဲ့ အရာ၀တၱဳအားလံုးတို႔သည္ အမွန္တကယ္တမ္း အားျဖင့္ ႏွစ္သက္စရာ၊ သာယာစရာ ဟူ၍ ဘာတစ္ခုမွ် မရွိ၊ ဒုကၡ အစုအေ၀းမွ်သာ ျဖစ္ေၾကာင္း ျမင္လာမည့္ျဖစ္၏။
ခႏၶ၀ဂၢသံယုတ္ပါဠိေတာ္၌--
“အၾကင္သူသည္ ရုပ္ကိုေတာင့္တ၏။ ေ၀ဒနာကို ေတာင့္တ၏။ သညာကို ေတာင့္တ၏။ သခၤါရကို ေတာင့္တ၏။ ၀ိညာဥ္ကိုေတာင့္တ၏။ ထိုသူသည္ ဒုကၡကို ေတာင့္တသည္မည္၏။”
ဟူ၍ ေဟာေတာ္မူထားရာ ေလာကႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ ရာထူးဂုဏ္သိန္ စည္းစိမ္ဥစၥာအားလံုးတုိ႔ကို ေတာင့္တျခင္းသည္ ဒုကၡကို ေတာင့္တျခင္း မည္၏ ဟူ၍ အဘိဓဇမဟာရ႒ဂုုရု ေတာင္ေလးလံုး ဆရာေတာ္ၾကီးက ေဟာေတာ္မူ၏။
“ အမွန္အားျဖင့္ အရိယသစၥာအရ တကယ္တမ္း စစ္မွန္ေသာ ခ်မ္းသာဟူသည္ ရုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ပစၥည္း၀တၱဳမ်ား ၌မတည္၊ မွန္ကန္ေသာ ႏွလံုးသြင္းႏွင့္ မွန္ကန္ေသာအသိ၊ မွန္ကန္ေသာသစၥာ၊ မွန္ကန္ေသာအျမင္၌သာ တည္၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ကြ်ႏု္ပ္တို႔သည္ တကယ္တမ္း မွန္ကန္ေသာ ခ်မ္းသာကို ရလိုပါဘွ်င္ မွန္ကန္ေသာအသိ၊ မွန္ကန္ေသာသစၥာ၊ မွန္ကန္ေသာအျမင္ကို ရႏိုင္ေအာင္ၾကိဳးစားအပ္ပါသည္။”
ထို႔ေၾကာင့္ ကြ်ႏ္ုပ္တို႔သည္ သမၼဳတိသစၥာအရ လူလူခ်င္းဆက္ဆံၾကရာတြင္ ဆိုင္ရာဆိုင္ရာ သတ္မွန္ျပ႒ာန္း ထားေသာ တရားဥပေဒမ်ား၊ ဓေလ့ထံုးစံမ်ား၊ က်င့္၀တ္မ်ားႏွင့္အညီ လိုက္နာက်င့္သံုးၾကရာ၌ တကယ့္ကို စိတ္ပါ လက္ပါ ေစတာပါေသာ သေဘာျဖင့္ ျမတ္စြာဘုရား ေဟာေတာ္မူထားသည့္အတိုင္း--
“ျမင့္ျမတ္၍ ရခဲလွေသာ လူ႔ဘ၀” ကို တန္းတူရည္တူ ရၾကသူမ်ား အခ်င္းခ်င္းအေပၚ ”အရိယသစၥာ” ဘက္သို႔ ဦးတည္ေသာ ”ဒုတိယသဘာ၀သစၥာ” အျမင္ျဖင့္ --
တကယ္ခ်စ္ေသာ ေမတၱာ၊
တကယ္ၾကင္နာေသာ ကရုဏာ၊
တကယ္ၾကီးပြားေစလိုေသာ မုဒိတာ၊
ဘက္မလိုက္ဘဲ တကယ္မွန္မွန္ကန္ကန္ က်င့္ၾကံေစလိုေသာ ဥေပကၡာ
တို႔အေပၚအေျခခံ၍ ဆက္ဆံၾကရမည္ျဖစ္၏။ ထိုကဲ့သို႔ ဆက္ဆံႏုိင္ေအာင္လည္း ၀ိုင္း၀န္းအားေပးရမည္ ျဖစ္၏။
”အရိယသစၥာ” ဘက္သို႔ ဦးတည္ထားပါက ကြ်ႏု္ပ္တို႔သည္ တပ္မက္ဖြယ္ေကာင္းေသာ အာရံုမ်ားကိုလည္း သည္းခံလာႏိုင္၏။ ထိုအခါ ေကာင္း-မေကာင္း အာရံုမ်ားကို လ်စ္လ်ဴ႐ူနိုင္လာ၏။
ဤသေဘာမ်ားကိုပင္ ပါဠိေ၀ါဟာရျဖင့္ ေနကၡမၼပါရမီ၊ ခႏၱီပါရမီ၊ ဥေပကၡပါရမီ ဟူ၍ ေခၚရ၏။
ဤအျမင္ျဖင့္ ေလာကကို ၾကည့္ေသာအခါ တကယ္စစ္မွန္ေသာ ခ်မ္းသာဟူသည္ ရုပ္ပိုင္းဆုိင္ရာ ပစၥည္းမ်ား ျပည့္စံုမႈအေပၚ၌ မတည္ဘဲ မွန္ကန္ေသာသစၥာ၊ မွန္ကန္ေသာအျမင္၊ မွန္ကန္ေသာ ႏွလံုးသြင္းေပၚ၌သာ တည္ေၾကာင္း လက္ေတြ႔ျမင္လာ၏။ လက္ေတြ႔သိလာ၏။ သာသနာေတာ္၌လည္း “မွန္ကန္ေသာအသိ” သည္ လူမင္းခ်မ္းသာ၊ နတ္မင္းခ်မ္းသာတို႔ထက္ သာလြန္ေသာ ခ်မ္းသာျဖစ္ေၾကာင္းလာရွိပါ၏။
ဆရာဦးေရႊေအာင္ (မဟာ၀ိဇၨာ (သကၠတ) ၀ဋံသကာ ႏွင့္ သိေရာမဏိ “ဓမၼပဒ - မမက၀ဂ္” မွ
No comments:
Post a Comment