🔆 ပရမတ္ႏွင့္ ပညတ္ - (၄)
******************
ထင္႐ွားေစဦးအံ့ - ႐ူပါရမၼဏ ဟူေသာ ပါဠိအမည္, ႐ူပါ႐ုံ ဟူေသာ ပါဠိပ်က္ ျမန္မာအမည္, အဆင္း ဟူေသာ
ျမန္မာအမည္စစ္-ဤသို႔ေသာ အမည္ ဟူသမွ်သည္ စဥ္းစားဆင္ျခင္ေသာ စိတ္ကူးထဲ၌ ထင္ကာမွ်အာ႐ုံသာတည္း၊ အဇၩတၱ,ဗဟိဒၶသႏၲာန္တုိ႔၌ ျဖစ္ဘူးသည္လဲမဟုတ္၊ ျဖစ္ဆဲလဲမဟုတ္၊ ျဖစ္လတံ့လဲ မဟုတ္သည္သာတည္း။ ထုိ႔ျပင္ ''မည္သည့္ေနရာ၌
ထင္႐ွား တည္ေနသည္'' ဟူ၍ မ်က္ေမွာက္အားျဖင့္လဲ မသိအပ္သည္သာတည္း။ ထို႔ေၾကာင့္, အမည္ပညတ္သာမည္၏၊
ပရမတ္မမည္။
ထိုအမည္တုိ႔ျဖင့္ သိေစအပ္ေသာ အနက္သည္ကား မ်က္စိျဖင့္ ျမင္ႏိုင္ေကာင္းေသာ သေဘာေပတည္း။ ထုိသေဘာကို ျမင္ဆဲကာလ, ျမင္ၿပီးသည္ကို ဝိပႆနာ႐ႈမွတ္ေသာ ကာလ, ျမင္ခဲ့ဘူးသည့္ အေနအားျဖင့္ ဆင္ျခင္ေသာ ကာလ ---
ဤသို႔ေသာ ကာလတုိ႔၌ မ်က္ေမွာက္အားျဖင့္ သိအပ္၏။ ဤသို႔ မ်က္ေမွာက္သိအပ္ေသာ ထိုအဆင္းသည္ ပရမတ္တရား
အစစ္ေပတည္း။ ဤကဲ့သို႔ တကယ္ျမင္ၿပီး, ျမင္ဆဲကို အာ႐ုံမျပဳမိပါဘဲ အလြတ္သက္သက္ စဥ္းစားဆင္ျခင္ေသာ စိတ္ကူးထဲ၌
ထင္လာေသာ အဆင္းသည္ကား အမည္ပညတ္, အာကာရပညတ္, သဏၭာနပညတ္တုိ႔တြင္ တမ်ဳိးမ်ဳိးေသာ ပညတ္သာတည္း၊
ပရမတ္အစစ္ကား မဟုတ္ေပ။ အဘယ့္ေၾကာင့္နည္းဟူမူ-ထိုသို႔ေသာ အာ႐ုံသည္ အဇၩတၱ, ဗဟိဒၶ သႏၲာန္ ၂-ပါး၌ တကယ္ျဖစ္ၿပီးျဖစ္ဆဲ, ျဖစ္လတံ့မဟုတ္၍ ''မည္သည့္ေနရာတြင္ ထင္႐ွား႐ွိသည္''ဟု မ်က္ေမွာက္ မသိအပ္ေသာေၾကာင့္ ေပတည္း။
ဥပမာ-တေစၧ ေၾကာက္တတ္ေသာသူ အား တေစၧ မေခ်ာက္ပါဘဲလ်က္ အနီးအပါးတြင္ ေၾကာက္ဖြယ္ ေကာင္းေသာ အေကာင္
အထည္ႀကီး ႐ွိေနသကဲ့သို႔ ထင္တတ္၏။ အိမ္မက္ကို ျမင္မက္ေသာသူအား မၾကံဳဘူးေသာ အာ႐ုံတုိ႔ကို တကယ္ေတြ႔ေနသကဲ႔သုိ႔ ထင္တတ္၏။ သို႔ေသာ္လဲ, ထုိသူတုိ႔အား ထင္ေပၚေသာ ထိုအာ႐ုံတုိ႔သည္ ဘာမွ်အလွ်င္း မ႐ွိဘဲ စိတ္ကူးထဲ၌ ေပၚ႐ုံမွ်သာျဖစ္ကုန္သကဲ့သို႔ ပင္တည္း၊ ထုိ႔ေၾကာင့္ စိတ္ျဖင့္ ဖန္တီး၍ ေပၚလာေသာ အာ႐ုံဟူသမွ်ကို ပညတ္ဟူ၍သာ မွတ္ရာ၏။
စကၡဳပသာဒ=မ်က္စိၾကည္လင္မႈ၊ စကၡဳဝိညာဏ္=ျမင္မႈ၊ သဒၵါ႐ုံ=အသံ၊ ေသာတပသာဒ=နားၾကည္လင္မႈ၊
ေသာတဝိညာဏ္=ၾကားမႈ ဤသို႔ စသည္တုိ႔၌လဲ အမည္ဟူသမွ်ကို ပညတ္၊ မ်က္ေမွာက္ သိအပ္ေသာ သေဘာဟူသမွ်ကို
နိဗၺတၴိတပရမတၴ=ပရမတ္အစစ္၊ စိတ္ကူးထဲ၌ ထင္႐ုံမွ်ကို တပါးပါးေသာ ပညတ္ဟူ၍ နည္းတူပင္ ခ်ဲ႔၍ သိပါေလ။
သြားျခင္း-ရပ္ျခင္း-ထုိင္ျခင္း-အိပ္ျခင္း-ေကြးျခင္း-ဆန္႔ျခင္း စေသာအမူအရာ ႀကိယာတို႔၏ အမည္မ်ားသည္လည္း
ပညတ္တုိ႔သာတည္း။ ထုိအမည္တုိ႔သည္ သြားလုိေသာစိတ္စသည္ႏွင့္ ထိုစိတ္ေၾကာင့္ျဖစ္ေသာ ႐ုပ္တို႔ကို ျပတတ္ေသာေၾကာင့္
ဝိဇၨာမာန ပညတ္, တဇၨာပညတ္ မည္ကုန္၏။ ဤအရာ၌ ဓာတြတၴႀကိယာ ဟူသည္မွာ ဉသ္ေကာက္နည္းအားျဖင့္ စိတ္,ေစတသိက္, ႐ုပ္တရားတုိ႔သာ ျဖစ္ေၾကာင္းကို ပညာ႐ွိတုိ႔ သတိမူမိၾကပါေစ။ သို႔ေသာ္လဲ, ထုိပညတ္တုိ႔ျဖင့္ သိအပ္ေသာ
အနက္တုိ႔သည္ကား သာမန္ပုဂၢိဳလ္တုိ႔ သိအပ္ေသာ အနက္, ဝိပႆနာ ေယာဂီတုိ႔ သိအပ္ေသာအနက္ အားျဖင့္ ၂-မ်ဳိး ျပားကုန္၏။
သာမန္ပုဂၢိဳလ္တုိ႔၏ သိပံု။ ။သာမန္ ပုဂၢိဳလ္တုိ႔သည္ ''ငါသြားသည္, ငါရပ္သည္, ငါထိုင္သည္, ငါအိပ္သည္,
ငါေကြးသည္, လက္ေျခေကြးသည္'' ဤသို႔ စသည္ျဖင့္ ငါေကာင္, လက္, ေျခ, ပံုသဏၭာန္တုိ႔ႏွင့္တကြ သိၾက၏။ ဤသို႔သိအပ္ေသာ
အနက္သည္ကား ပုဂၢိဳလ္ပညတ္, သဏၭာန္ပညတ္သာတည္း၊ပရမတ္မဟုတ္။ အဘယ့္ေၾကာင့္နည္းဟူမူ-သြားလိုေသာ စိတ္
စသည္ႏွင့္သြားေသာ ႐ုပ္စသည္တုိ႔မွ တပါးအေကာင္အထည္ ပုံသဏၭာန္မ်ား အသီးအျခား မ႐ွိေသာေၾကာင့္ ဝိပႆနာဉဏ္
စသည္ျဖင့္ မ်က္ေမွာက္မေတြ႔ရေခ်၊ ဤသို႔ ထင္႐ွားမ႐ွိ၍ မ်က္ေမွာက္ မသိအပ္ေသာအနက္ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ေပတည္း။
ဤအရာ၌ ဝိဇၨမာနပညတ္, တဇၨာပညတ္ျဖင့္ သိအပ္ေသာ အနက္သည္ ပရမတ္သာျဖစ္သင့္ပါလ်က္ အဘယ့္ေၾကာင့္ ပညတ္
ျဖစ္ပါသနည္းဟူမူ-သိမႈသည္ ႏွလံုးသြင္းအားေလ်ာ္စြာ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ေပတည္း၊ ႐ူပ, ေဝဒနာ, ပထဝီ, စေသာ ဝိဇၨမာန
ပညတ္မ်ားကို ဘုရားမပြင့္မီကပင္ သံုးစြဲလ်က္႐ွိ၏။ ထုိအခါက ၄င္းပညတ္မ်ားျဖင့္ ပရမတ္အစစ္ကို သိႏိုင္ၾကမည္မဟုတ္၊
အမ်ားအားျဖင့္ သဏၭာန္ပညတ္စသည္ကိုသာ သိႏိုင္ၾကေပမည္။ ယခုအခါ၌ ဗုဒၶဘာသာဝင္ ပညာ႐ွင္တုိ႔သည္လည္း၄င္းပညတ္မ်ားျဖင့္ ႏွလံုးသြင္းအားေလ်ာ္စြာ သဏၭာန္ပညတ္စသည္တုိ႔ကိုလဲ သိၾကေသးသည္သာတည္း။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ''ဝိဇၨမာန
ပညတ္ျဖင့္ ပရမတ္ ကိုသာ သိႏိုင္သည္''ဟု မုခ်ကိန္းေသ မမွတ္အပ္သည္သာတည္း။
ဝိပႆနာေယာဂီတုိ႔၏သိပံု။ ။ျဖစ္ခိုက္ ႐ုပ္နာမ္တုိ႔ကို မျပတ္ ႐ႈမွတ္ေသာ သူတုိ႔သည္ကား ဉဏ္ရင့္ေသာအခါ၌ သြားလုိ
ေသာ စိတ္ကိုလဲ သိၾက၏၊ ထုိစိတ္ေၾကာင့္ တေ႐ြ႔တေ႐ြ႔ခ်င္း ေ႐ြ႔႐ွားေသာ႐ုပ္ကိုလဲ သိၾက၏။ ေ႐ွးေ႐ွး ေ႐ြ႔႐ွားမႈတုို႔သည္
ေနာက္ေနာက္ ေ႐ြ႔႐ွားမႈသို႔ မေရာက္ဘဲ ကုန္ဆံုးသြားၾကသည္ဟူ၍လဲ အစဥ္အတိုင္းသိၾက၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ''ငါသြားသည္
ဟူေသာစကားမွာ ေခၚေဝၚ႐ုံမွ်သာတည္း၊ သြားတတ္ေသာ ငါေကာင္ကား မ႐ွိၿပီ၊ သြားလိုေသာစိတ္ႏွင့္, ေ႐ြ႔႐ွားမႈ ႐ုပ္အဆင့္
ဆင့္သာ ႐ွိၾကသည္''ဟု ကိုယ္ပိုင္ဉဏ္ျဖင့္ပင္ ဆံုးျဖတ္လ်က္သိၾက၏။ ရပ္ခိုက္၌ ရပ္လိုေသာစိတ္ကိုလဲ သိၾက၏။ ထိုစိတ္
ေၾကာင့္ ေတာင့္၍ ေတာင့္၍ ခံေသာ႐ုပ္အဆင့္ဆင့္ကိုလဲ သိၾက၏၊ တႀကိမ္မွ တႀကိမ္သုိ႔မေရာက္ဘဲ ထို႐ုပ္ အဆင့္ဆင့္ကုန္
ဆံုးသြားၾကသည္ကိုလဲသိၾက၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ''ငါရပ္သည္ဟူေသာ စကားမွာ ေခၚေဝၚ႐ုံမွ်သာတည္း၊ ရပ္တတ္ေသာ ငါေကာင္
ကား မ႐ွိၿပီ၊ ရပ္လိုမႈႏွင့္, ေတာင့္တေနမႈ အဆင့္ဆင့္မ်ားသာ ႐ွိၾကသည္''ဟု ကိုယ္ပိုင္ဉဏ္ျဖင့္ပင္ ဆံုးျဖတ္လ်က္ သိၾက၏။
ေကြးခိုက္၌ ေကြးခ်င္ေသာ စိတ္ကိုလဲ သိၾက၏။ ထုိစိတ္ေၾကာင့္, အတြင္းဘက္သို႔ တေ႐ြ႔ တေ႐ြ႔ႏွင့္ ေ႐ြ႔႐ွားေဖာက္ျပန္သည္
ကိုလဲသိၾက၏။ တေ႐ြ႔မွ တေ႐ြ႔သို႔မေရာက္ဘဲ ကုန္ဆံုးသြားၾကသည္ကိုလဲ သိၾက၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ''လက္ေကြးသည္, ေျခေကြး
သည္, ငါေကြးသည္, ဟူေသာစကားမ်ားမွာ ေခၚေဝၚ႐ုံမွ်သာတည္း၊ ေကြးတတ္ေသာ လက္, ေျခ, ငါေကာင္တုိ႔ကား မ႐ွိၾကၿပီ၊
ေကြးခ်င္မႈႏွင့္, တေ႐ြ႔တေ႐ြ႔လႈပ္႐ွားမႈ အဆင့္ဆင့္မ်ားသာ ႐ွိၾကသည္''ဟု ကိုယ္ပိုင္ဉဏ္ျဖင့္ပင္ ဆံုးျဖတ္လ်က္သိၾက၏။
ထိုင္ခိုက္, အိပ္ခိုက္, ဆန္႔ခိုက္, စသည္၌ သိပံုကိုလဲ ထိုက္သည္အားေလ်ာ္စြာ နည္းမွီး၍ ခ်ဲ႔ပါေလ။ ဤသို႔ သိအပ္
ေသာ အနက္သည္ကား ႐ုပ္အစစ္, နာမ္အစစ္, နိဗၺတၱိတ ပရမတၴ ပရမတ္အစစ္ခ်ည္း သာတည္း၊ အဘယ့္ေၾကာင့္နည္း ဟူမူ
-ပစၥကၡ ဝိပႆနာဉဏ္ျဖင့္ အမွန္႐ွိသည့္အတိုင္း မ်က္ေမွာက္သိအပ္ေသာ အနက္သေဘာမ်ားသာ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္
ေပတည္း။ ဤသည္ကား တဇၨာပညတ္ အရာ၌ ပရမတ္ ပညတ္ခြဲပံုတည္း။
ဣတၴိ, ပုရိသ, ဟတၴ, ပါဒ, ဃဋ, ပဋ စေသာ ပါဠိအမည္၊ မိန္းမ, ေယာက်္ား, လက္, ေျခ, အိုး, ပုဆိုးစေသာ ျမန္မာ
အမည္ ဤသို႔ေသာ အမည္ဟူသမွ်သည္ အမည္ပညတ္ခ်ည္းသာတည္း၊ အမွန္အားျဖင့္ ထင္႐ွားမ႐ွိေသာ မိန္းမပံုသဏၭာန္
စသည္ကိုသာ ျပတတ္ေသာေၾကာင့္ အဝိဇၨမာနပညတ္လဲ မည္၏။ ၄င္းပညတ္တုိ႔ျဖင့္ သိအပ္ေသာ မိန္းမ, ေယာက်္ား
အေကာင္အထည္ျဒဗ္၊ လက္, ေျခ, အိုး, ပုဆိုး ပံုသဏၭာန္ျဒဗ္ စသည္တို႔သည္လည္း အမွန္အားျဖင့္ ထင္႐ွားမ႐ွိေသာေၾကာင့္
မ်က္ေမွာက္ မေတြ႔အပ္ မသိအပ္ေသာအနက္တုိ႔ သာတည္း။ ထုိ႔ေၾကာင့္ အနက္ပညတ္ သေဘာတုိ႔သာတည္း။ မ်က္ေမွာက္
မသိႏိုင္ပံုကား-မိန္းမေယာက်္ား စသည္ဟု ထင္မွတ္အပ္ေသာ ဝတၴဳတုိ႔သည္ ႐ုပ္, နာမ္ အစစ္တုိ႔၏ အစဥ္အေပါင္း အစုမွ်
သာတည္း။ ထို႐ုပ္နာမ္ တုိ႔တြင္ ျမင္ေသာအခါ၌ အဆင္း႐ုပ္ကိုသာ ျမင္၍ မ်က္ေမွာက္သိႏိုင္၏၊ မိန္းမ, ေယာက်္ား,
စသည္ကိုကား မ်က္ေမွာက္ မသိႏိုင္ေခ်။ ထုိ႔အတူ ၾကားေသာအခါစသည္၌ အသံ႐ုပ္ကိုသာ ၾကား၍, အနံ႔႐ုပ္ကိုသာနံ၍,
အရသာ ႐ုပ္ကိုသာ စားသိ၍ မ်က္ေမွာက္သိႏိုင္၏။ ေတြ႔ထိေသာ အခါ၌ ၾကမ္းတမ္းႏူးည့ံေသာ ပထဝီ႐ုပ္, ပူေႏြးေအးေသာ
ေတေဇာ႐ုပ္, ေတာင့္တင္း ေျပာ့ေလ်ာ့ေသာ ဝါေယာ႐ုပ္ တုိ႔ကိုသာ ေတြ႔ထိ၍ မ်က္ေမွာက္သိႏိုင္၏၊ မိန္းမ, ေယာက်္ား စေသာ
ပံုသဏၭာန္ အထည္ျဒဗ္ တုိ႔ကိုကား မ်က္ေမွာက္မသိႏိုင္ေခ်။ ၄င္းမိန္းမစသည္ တုိ႔ကိုကား ျမင္မႈ စသည္တုိ႔ ျဖစ္ေပၚၿပီးေနာက္
စဥ္းစား ဆင္ျခင္ေသာ တတိယဝီထိသုိ႔ ေရာက္မွ သိႏိုင္ေပသည္။ ထုိသုိ႔ သိေသာ္လဲ မ်က္ေမွာက္သိကား မဟုတ္ၿပီ။ ေတြ႔ဘူး
မွတ္ဘူးသည္ အားေလ်ာ္စြာ ဆ၍သိျခင္းမွ်သာတည္း။ ထုိ႔ျပင္-မိမိသႏၲာန္၌ ျဖစ္ပါမူ, ျဖစ္ေပၚၿပီးေသာ ႐ုပ္နာမ္တုိ႔ကို ျဖစ္ခဲ့
သည့္အေနအားျဖင့္ ဆင္ျခင္ေသာ ပဋိသခၤါနဉဏ္ျဖင့္လဲ မ်က္ေမွာက္သိႏိုင္၏။ ႐ႈမွတ္ေသာ ဝိပႆနာဉဏ္ျဖင့္လဲ မ်က္
ေမွာက္သိႏိုင္၏။ ထုိပဋိသခၤါနဉဏ္, ဝိပႆနာဉဏ္ တုိ႔ျဖင့္ကား မိန္းမစေသာ အနက္ကို မ်က္ေမွာက္ မေတြ႔ရေသာေၾကာင့္
ထိုအနက္ ပညတ္မ်ားကို ထင္႐ွားမ႐ွိဟူ၍ ဆံုးျဖတ္ႏိုင္ေလ၏။ သို႔ျဖစ္၍, ထက္သန္ေသာ ဝိပႆနာဉဏ္ႏွင့္ ျပည့္စံုေသာ
ပုဂၢိဳလ္တုိ႔သည္ 'ပရမတ္ေပၚလွ်င္, ပညတ္ငုပ္သည္' ဟူေသာ ပညာ႐ွိတုိ႔၏ စကားႏွင့္အညီ၊ ပရမတ္ ႐ုပ္နာမ္ အစစ္တုိ႔ကို
သာလွ်င္ ေပၚလြင္ထင္႐ွားစြာ သိျမင္ၾက၏။ ပညတ္တုိ႔ကိုကား ထင္႐ွားမ႐ွိေသာ တရားအေနအားျဖင့္သာ သိျမင္ၾကေလ
သည္။ ထိုသို႔ေသာ ဝိပႆနာဉဏ္ မျဖစ္ဘူးေသးေသာ သူတုိ႔မွာကား 'ပညတ္ေပၚလွ်င္, ပရမတ္ငုပ္သည္' ဟူေသာ ထိ
ုပညာ႐ွိတို႔၏ စကားႏွင့္အညီ, ပညတ္တုိ႔သည္သာလွ်င္ ေပၚလြင္ထင္႐ွားကုန္၏။ ပရမတ္ ႐ုပ္နာမ္ အစစ္တုိ႔သည္ကား
ûမပ္ကြယ္လ်က္သာ ႐ွိေလကုန္၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ သာမန္ပုဂၢိဳလ္တုိ႔သည္ ''မိန္းမ ေယာက်္ား စေသာ အထည္ျဒဗ္ ဝတၴဳတုိ႔ကိုသာ
ထင္႐ွား႐ွိ၍ မ်က္ေမွာက္ သိရသကဲ့သို႔၄င္း, အဆင္းျမင္မႈ စေသာ ႐ုပ္နာမ္တုိ႔ကိုကား တမင္ႀကံစည္၍ ယူမွသိရသကဲ့သို႔၄င္း
ထင္မွတ္ၾကေပကုန္သည္။ ေ႐ွးစိတ္, ေနာက္စိတ္တုိ႔၏ အထူးကို မသိေသးေသာေၾကာင့္ ထုိသို႔ ထင္မွတ္ေၾကာင္းကို ေ႐ွး၌
ျပဆိုခဲ့ေလၿပီ။ ဤသည္ကား အဝိဇၨမာန ပညတ္ အရာ၌ ပညတ္ႏွင့္ ပရမတ္တုိ႔ကို ခြဲပံုတည္း။
ပရမတ္ႏွင့္ပညတ္ခြဲပံု ၿပီး၏။
မဟာစည္ဆရာေတာ္ႀကီး
ဝိပႆနာ ႐ႈနည္းက်မ္း
Credit by wai Soe Thein
No comments:
Post a Comment