Saturday, July 16, 2016

ဝီထိပိုင္း ဘာသာဋီကာ ############### စာ - ၂၃၇ ၂၃၈ ၂၃၉ ၂၄၀ ၂၄၁ ၂၄၂ ဝမ္းတြင္းဝီထိမ်ား စာ _ ၂၃၇ ဋီကာေက်ာ္ ။ ။ "လဘတိ မာေရာ အာရမဏံ " ဟူေသာ (မဟာဝဂၢ _ သတိပ႒ာန သံယုတ္) ပါဠိေတာ္၌ အာရမဏသဒၵါသည္ ပစၥယ (အေၾကာင္းဟူေသာ) အနက္ကို ေဟာသကဲ့သို႔ ဤ အာရမဏဘူတာ ဝယ္ အာရမဏသဒၵါလည္း ေ႐ွ႕ ၃ ဝါရႏွင့္ တြဲစပ္ခိုက္ အာရံုဟူေသာ အနက္ကို ေဟာ၍ ေမာဃဝါရႏွင့္ တြဲစပ္ခိုက္ မွာ "အေၾကာင္း" ဟူေသာ အနက္ကို ေဟာ၏၊ ထို႔ေၾကာင့္ "ေမာဃဝါရ" ဟု ေခၚေဝၚပညတ္ျခင္း၏ အေၾကာင္း ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ " အတိပရိတၱာရံု ကို "ေမာဃဝါရ၏ အာရံု " ဟု ေခၚေဝၚရေၾကာင္းကို ဖြင့္ဆိုသည္၊၊ ဆကၠ (၆) ရပ္ႏွင့္ ယွဥ္စပ္ျပျခင္း ။ ။ "ဆ ဝတၳဴနိ ဆ ဒြါရာနိ ဆ အာရမဏာနိ ဆ ဝိညာဏာနိ ဆ ဝီထိေယာ ဆဓာ ဝိသယပၸဝတၱိ ေစတိ ဝီထိသဂၤေဟ ဆ ဆကၠာနိ ေဝဒိတဗၺာနိ" ဟု ဆကၠ ၆ ရပ္၏ ဝီထိခန္း၌ အေရးတႀကီး သိထိုက္ေၾကာင္းကို မိန္႔ဆိုခဲ့သည့္ အားေလ်ာ္စြာ ထို ဆကၠ ၆ ရပ္ကို အက်ဥ္းခ်ဳပ္ ယွဥ္စပ္ျပအ့ံ၊ စကၡဳဒြါရ ၌ ႐ူပါရံု သည္ အတိမဟႏၱ ဝိသယပၸဝတၱိ အျဖစ္ျဖင့္ ေသာ္ လည္းေကာင္း, သို႔မဟုတ္ မဟႏၱစေသာ ဝိသယပၸဝတၱိ အျဖစ္ျဖင့္ ေသာ္ လည္းေကာင္း ထင္လာသည္ ရိွေသာ္ စကၡဳဝိညာဏ္စိတ္သည္ စကၡဳဝတၳဳ ကို မွီ၍, ပဥၥဒြါရဝဇၨန္း စေသာစိတ္မ်ားကလည္း ဟဒယဝတၳဳကို မွီ၍ ျဖစ္ၾကသည္၊ ထို ဝီထိကို စကၡဳဒြါရ ၌ ထင္လာေသာ အာရံုကို စြဲ၍ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ စကၡဳဒြါရ ဝီထိ ဟု လည္းေကာင္း ၊ စကၡဳဝိညာဏ္ဟူေသာ ဝိညာဏ္ အထူးပါေသာေၾကာင့္ ထို ဝိညာဏ္ျဖင့္ မွတ္သား၍ စကၡဳဝိညာဏ ဝီထိဟု လည္းေကာင္း ေခၚေဝၚရသည္။ ဤသို႔လ်ွင္ စကၡဳဒြါရ ဝီထိ အတြက္ စကၡဳဝတၳဳ, ဟဒယဝတၳဳ, စကၡဳဒြါရ, ႐ူပါရံု, စကၡဳဝိညာဏ္, စကၡဳဒြါရ ဝီထိ (စကၡဳဝိညာဏ ဝီထိ ) ႏွင့္တကြ, အတိမဟႏၱ စေသာ ဝိသယပၸဝတၱိ (၄) ပါးကို သိမွသာ စကၡဳဒြါရ ဝီထိ ဆိုင္ရာကို စံုလင္စြာ သိရာေရာက္သည္၊ ေသာတဒြါရဝီထိ စသည္၌လည္း နည္းတူ။ ဝမ္းတြင္းေအာင္းစဥ္ ဝီထိမ်ား ။ ။ အမိဝမ္း၌ ဤ ပဥၥဒြါရ ဝီထိမ်ား ျဖစ္ထိုက္/ မျဖစ္ထိုက္ ဟု စိစစ္ေလ့ ရိွၾက၏၊ ထို႔ေၾကာင့္ ဝဇိရာရာမ ဆရာေတာ္၏ ေမးျမန္း ခ်က္အရ ပရမတၳသ႐ူပေဘဒနီက်မ္း၏ အဆံုးအျဖတ္ကို အက်ဥ္းမွ် ေရးသားေပအ့ံ၊ _ စကၡဳပသာဒ ႐ူပါရံု အာေလာက မနသိကာရ ဤ အေၾကာင္း (၄) ပါးစံုမွ စကၡဳဝိညာဏ္ ျဖစ္ႏိုင္၏၊ ထိုတြင္ အမိဝမ္း၌ အာေလာက (အေရာင္အလင္း) မရိွ၍ စကၡဳဒြါရိက ဝီထိ မျဖစ္ႏိုင္၊ ["အေႏၱာကု စၦိယံ ဟိ စကၡဳဝိညာဏံ န ဥပၸဇၨတိ ".....သုတ္မဟာဝဂၢ _ မဝါပဒါနသုတ္အ႒ကထာ။] အေတာင္ တစ္ရာ ႏွစ္ရာရိွေသာ သစ္တံုး ႀကီး၏၊ အရင္း၌ နားကိုကပ္၍ တစ္စပ္တည္းထားလ်ွင္ သစ္တံုး ဖ်ားက တိုးတိုးသာသာ ေခါက္သည့္ အသံကို ၾကားႏိုင္ေသာေၾကာင့္ အမိဝမ္းတြင္း၌ ေနေသာ သူငယ္၏ ေသာတပသာဒ႐ုပ္မ်ား ျပည့္စံု လံုေလာက္ေသာအခါ သူငယ္၏ ××××××××××××××××××××× သျဂႋဳဟ္ဘာသာဋီကာ စာ_၂၃၈ နားႏွင့္ နီးကပ္လ်က္ရိွေသာ အူတြင္း အူပက ဝမ္း႐ုတ္သံ ဝမ္းဗိုက္၌ ထိခိုက္႐ိုက္ႏွက္သံမ်ားကို အာရံုျပဳ၍ ေသာတဒြါရိကဝီထိကား ျဖစ္သင့္ေပသည္၊ အမိဝမ္းတြင္းမွာ ေနခိုက္ အသက္မ႐ွဴႏိုင္၊ အသက္မ႐ွဴက ဂႏၶာရံု သည္ ႏွာေခါင္း တြင္းသို႔ မေရာက္ႏိုင္ေသာေၾကာင့္ ဃာနဒြါရဝီထိ ျဖစ္ဖြယ္ မရိွ၊ ဇိဝွါ ပသာဒ ျပည့္စံု လံုေလာက္သည့္အခါ သူငယ္၏ ခံတြင္း၌ အဆင္သင့္ ရိွၾကေသာ အာရည္ လ်ွာရည္တို႔ အတြက္ေၾကာင့္ ဇိဝွါ ဒြါရိက စိတ္မ်ား ျဖစ္ႏိုင္ရန္ရိွသည္၊ ကာယဒြါရိက ဝီထိ ျဖစ္ဖို႔ရာ ထိခိုက္ဖြယ္ ေဖာ႒ဗၺာရံုေတြ အမိဝမ္းတြင္းမွာပင္ အျပည့္အစံု ရိွေသာေၾကာင့္ ယံုမွားဖြယ္ မရိွၿပီ။ ဤသို႔လ်ွင္ ေသာတ ဇိဝွါ ကာယဒြါရိက ဝီထိတို႔ အမိဝမ္းတြင္းတုန္းကပင္ ျဖစ္ႏွင့္ၾကေသာ္လည္း , စကၡဳဒြါရိက ဃာနဒြါရိက ဝီထိတို႔တြင္ အမိဝမ္းမွ ထြက္ၿပီးေနာက္ အရည္အေျမႇးမ်ား ကင္းစင္၍ မ်က္စိပြင့္မွ စကၡဳဒြါရိက ဝီထိတို႔ ျဖစ္ႏိုင္ၾက, ထြက္သက္ ဝင္သက္ ေလမွန္မွန္ႏွင့္ အနံ႔ကို ခံယူႏိုင္ေလာက္ေအာင္ ႏွလံုးသြင္းမူွ မနသိကာရ ရိွသည့္ အခါက်မွ ဃာနဒြါရိက ဝီထိတို႔ ျဖစ္ႏိုင္ၾကသျဖင့္ "ဗဟိနိကၡႏၱကာေလပိ န တာဝ ဣျႏၵိယာနိ သကိစၥကာရီနိ ေဟာႏၱိ " ဟု ဝိသုဒၶိမဂ္ မဟာဋီကာ မိန္႔ဆိုရေပသည္။[ ဗဟိနိကၡႏၱကာေလပိ _ အမိဝမ္းမွ အျပင္အပသို႔ ထြက္ၿပီးရာ ကာလ၌လည္း၊ ဣျႏၵိယာနိ _ စကၡဳစေသာ ဣေျႏၵ တို႔သည္၊ သကိစၥကာရီနိ _ ကိုယ့္ကိစၥကို ျပဳေလ့ရိွကုန္သည္၊ န တာဝ ေဟာႏၱိ _ မျဖစ္ႏိုင္ကုန္ေသး၊ အေတာ္ၾကာမွ ျဖစ္သည္_ ဟူလို၊] "ဝမ္းတြင္းေအာင္းစဥ္ ,ဝီထိယွဥ္,ပဥၥဒြါရက်လိမ့္နည္း" ဟူေသာ ပုစာၦ ၏ စြယ္စံု ေက်ာ္ထင္ အေျဖက်မ္း၌ကား မဆိုင္ရာက္ို သာဓကျပဳလ်က္ "အမိဝမ္းတြင္းေနခိုက္ ပဥၥဒြါရ ဝီထိ တစ္ခုမ်ွ မက်" ဟု ေျဖဆိုမွားေလသည္။ ××××××××× မေနာဒဝါရဝီထိ ************ မေနာဒြါေရ ပန ယဒိ ဝိဘူတမာရမဏံ အာပါတမာဂစၦႏၱိ ၊ တေတာ ဘဝဂၤစလန မေနာဒြါရာဝဇၨနာဝသာေန တဒါရမဏပါကာနိ ပဝတၱႏၱိ ၊ေပ၊ နတၳိ တဒါရမဏုပၸါေဒါတိ။ မေနာဒြါရ။ ။ "႐ူပါရံု သည္ စကၡဳဒြါရ မေနာဒြါရ ႏွစ္ဌာန၌ တစ္ၿပိဳင္နက္ထင္လာႏိုင္သည္" ဟု ဆိုခဲ့ရာ ပါဝင္ေသာ မေနာဒြါရ သည္ စကၡဳဒြါရ ႏွင့္တြဲ၍ ထင္ရာ မိႆကမေနာဒြါရတည္း၊ ဤေနရာ၌ မေနာဒြါရ ကား ထိုကဲ့သို႔ တြဲဖက္ မပါ မေနာဒြါရ ခ်ည္း သက္သက္သာတည္း၊ ["တေတာ ပရံ ဘဝဂၤစလန " ဟု ေ႐ွးပါဌ္ ရိွ၏၊ ထင္ၿပီးေနာက္မွ ဘဝင္လူွပ္သည္ မဟုတ္ , ထင္သည္ႏွင့္ တစ္ၿပိဳင္နက္ လူွပ္ေသာေၾကာင့္ တေတာေနာက္၌ ပရံ မပါသင့္၊ ထို႔ေၾကာင့္ "တေတာ ဘဝဂၤစလန " ဟု ဆိုပါသည္။ ××××××÷××××××××××××××× ဝိသယပၸဝတၱိ(၄)မ်ိဳး,(၂)မ်ိဳး စာ_၂၃၉ ဝိဘူတ အဝိဘူတဟု နာမည္တပ္ပံု။ ။ ဝိသယပၸဝတၱိ ကို နာမည္တပ္ရာ၌ အဘယ္ေၾကာင့္ ပဥၥဒြါရ ဝယ္ အတိမဟႏၱ စသည္ျဖင့္ နာမည္တပ္၍, မေနာဒြါရ ဝယ္ ဝိဘူတ အဝိဘူတဟု နာမည္တပ္ရပါသနည္းဟု ေမး၊ အေျဖကား _ ပဥၥဒြါရ ဝယ္ အာရံု ထင္လာရာ ၌ စိတ္၏ အစြမ္းမဟုတ္၊ အာရံု၏ အစြမ္းတည္း၊ ထို႔ုေၾကာင့္ မိမိ၏ အစြမ္းကို အစြဲျပဳ၍ အတိမဟႏၱ စသည္ျဖင့္ နာမည္တပ္ရသည္၊ မေနာဒြါရ ဝယ္ အာရံုထင္ရာ၌ ကား အာရံု၏ အစြမ္းမဟုတ္၊ စိတ္၏ အစြမ္းသာ မ်ားသည္၊ (ကံစြမ္း, တန္ခိုး စြမ္း စသည္မ်ားလည္း ရိွပါေသး၏၊) ထို႔ေၾကာင့္ စိတ္ စသည္တို႔ကို အစြဲျပဳ၍ ဝိဘူတာရံု အဝိဘူတာရံု ဟု နာမည္တပ္ရေလသည္။ ခ်ဲ႕ဦးအံ့ _ ပဥၥဒြါရ ဝယ္ ႐ူပါရံု သဒၵါရံုတို႔ ေ႐ွး႐ူွေရာက္ေနလွ်င္ မၾကည့္ခ်င္လည္းမေနရ, မၾကားခ်င္လည္း မေနရ , အာရံုအစြမ္းေၾကာင့္ ျမင္ရ ၾကားရ ေလေတာ့သည္၊ ထင္ရာ၌လည္း အာရံု၏ အစြမ္း ေကာင္း မေကာင္း လိုက္၍ အေႏွး အျမန္ကြဲျပားရျပန္သည္၊ ထို႔ေၾကာင့္ ထင္သည္မွ စ၍ ေရတြက္လ်ွင္ အလြန္မ်ားေသာ စိတၱကၡဏ ရိွေသာ အာရံုကို အတိမဟႏၱာရံု, ဤသို႔ စသည့္ျဖင့္ မိမိ၏ အစြမ္းကို အစြဲျပဳ၍ နာမည္ တပ္ရသည္။ မေနာဒြါရ ၌ ကား စိတ္၏ အစြမ္းကို လိုက္၍ အာရံုတို႔ ထင္႐ွား မထင္႐ွား ကြဲျပားေလသည္၊ မွန္ကို ၾကည့္ရာ၌ မွန္ၾကည္လ်ွင္ လူရိပ္ ထင္႐ွား၍ , မွန္ မၾကည္လင္မူ လူရိပ္မထင္႐ွားသကဲ့သို႔, စိတ္ဓာတ္ က သမာဓိ အားေကာင္း၍ ၾကည္လင္ ေလ အာရံု ထင္႐ွားေလ ျဖစ္၏၊ ထို႔ေၾကာင့္ စိတ္၏ အစြမ္းကို အစြဲျပဳ၍ ဝိဘူတာရံု အဝိဘူတာရံု ဟု နာမည္တပ္ရေလသည္၊[ဋီကာေက်ာ္ ၌ကား မေနာဒြါရ ၌ ထင္လာေသာ အာရံုသည္ အတိက္ အနာဂတ္ အာရံုမ်ားလည္း ရိွ၏၊ သို႔ျဖစ္၍ အတိမဟႏၱ စေသာ နာမည္ျဖင့္ ပိုင္းျခား ျခင္းငွါ မတက္ေကာင္းေသာ ေၾကာင့္ ဝိဘူတ, အဝိဘူတအားျဖင့္ ခြဲျခား သတ္မွတ္ ရေၾကာင္းကို ဖြင့္ဆိုေလသည္။] (၄) မ်ိဳး (၂) မ်ိဳးခြဲပံု ။ ။ ထို႔သို႔ ျဖစ္လ်ွင္ ရိွပါေစေတာ့၊ အဘယ္ေၾကာင့္ ပဥၥဒြါရ ၌ ဝိသယပၸဝတၱိ (၄) မ်ိဳးျပား၍ , မေနာဒြါရ ၌ (၂) မ်ိဳးသာ ျပားရသနည္းဟု ေမး၊ အေျဖကား _ စိတ္အစဥ္ (ဝါရ)ကို စြဲ၍ ပဥၥဒြါရ၌ ဝိသယပၸဝတၱိ (၄) မ်ိဳး, မေနာဒြါရ၌ ဝိသယပၸဝတၱိ (၂) မ်ိဳး ျပားရသည္။ ခ်ဲ႕ဦးအံ့ _ ပဥၥဒြါရ၌ စိတ္ျဖစ္ပံု အလွည့္အႀကိမ္သည္ တဒါရမဏဝါရ, ဇဝနဝါရ, ေဝါ႒ပနဒြါရ, ေမာဃဝါရ (၄) မ်ိဳးရိွ၏၊ ထို (၄) မ်ိဳး အားေလ်ာ္စြာ ဝိသယပၸဝတၱိ ကိုလည္း (၄) မ်ိဳးခြဲရသည္၊ မေနာဒြါရ ၌ကား တဒါရမဏဝါရ ဇဝနဝါရ ဟု (သဂၤဟ ဆရာအလို )(၂) မ်ိဳးသာ ရိွ၏၊ သို႔အတြက္ ထို ဝါရ အားေလ်ာ္စြာ ဝိသယပၸဝတၱိ ကိုလည္း ဝိဘူတ အဝိဘူတဟု (၂) မ်ိဳး ခြဲျခား ရေပသည္၊ [သျဂႋဳဟ္အလိုက္ ေျဖဆိုရျခင္း ျဖစ္၏၊ ဝီထိ ဆို႐ိုး၌ အမ်ိဳးမ်ိဳး ျပထားသည္။] ××××××××××××××××××××××××× သျဂႋဳဟ္ဘာသာဋီကာ စာ_ ၂၄၀ ပရမတၳဒီပနီ အဆို ။ ။ ပရမတၳဒီပနီ ၌ကား မေနာဒြါရ ၌လည္း အလြန္ထင္႐ွားေသာ အတိဝိဘူတာရံု, ထင္႐ွားေသာ ဝိဘူတာရံု, မထင္႐ွားေသာ အဝိဘူတာရံု, အထြန္မထင္႐ွားေသာ အတိအဝိဘူတာရံု ဟု အာရံု (၄) မ်ိဳး ခြဲျခား၍ စိတ္အႀကိမ္ကိုလည္း တဒါရမဏဝါရ ဇဝနဝါရ ေဝါ႒ပနဝါရ ေမာဃဝါရ ဟု ပဥၥဒြါရ နည္းအတိုင္း (၄ )မ်ိဳးပင္ ခြဲျခားေသး၏၊ ထိုဒီပနီ၌ အာရံုကို အတိဝိဘူတာရံု စသည္ျဖင့္ အမည္တပ္သည္မွာ က်မ္းဂန္လာ မဟုတ္ေသာ္လည္း မွည့္ေခၚႏိုင္ပါ၏၊ မေနာဒြါရဝဇၨန္းတြင္ ဆံုးေသာ ဝီထိကို ေဝါ႒ပနဝါရ ဟု ေခၚလိုေပသည္၊ ဤေဝါ႒ပနဝါရကား သျဂႋဳဟ္က်မ္းမွာ မလာေသာ္လည္း ဉာဏဝိဘဂၤ႒ကထာ၌ တိုက္ရိုက္ လာေပသည္။ စဥ္းစားဖြယ္ ။ ။ ဝီထိစိတ္ လံုးဝမပါဘဲ ဘဝင္လူွပ္ရံုသာ လူွပ္ေသာ ေမာဃဝါရ ႏွင့္ အတိအဝိဘူတာရံု ကိုကား စဥ္းစားထိုက္၏၊ ထို ဒီပနီကား အိပ္ေပ်ာ္ တုန္းမွာပင္ ကံ ကမၼနိမိတ္ ဂတိနိမိတ္ အာရံု တစ္ပါးပါး အျပင္ အျခား အာရံုမ်ား လည္း အျမဲထင္ေနသည္ဟု ယူ၏၊ ထိုသို႔ အယူရိွသည့္ အားေလ်ာ္စြာ ဘဝင္လူွပ္ရံုမ်ွျဖင့္သာ ကြယ္ေပ်ာက္ ရေသာ အာရံုတို႔လည္း အမ်ားအျပား ပင္ ရိွသင့္သည္ဟု ယူဆေလသည္၊ ဤက်မ္းအလိုကား _ မေနာဒြါရ ၌ အာရံု တို႔သည္ စိတ္ စသည္တို႔၏ အစြမ္းေၾကာင့္ ထင္လာရ၏၊ ထိုစိတ္အစြမ္း စသည္ေၾကာင့္ ထင္လာရေသာ အာရံုတို႔ သည္ (အယုတ္သျဖင့္ ဓာတ္ေခ်ာက္ျခားမူွေၾကာင့္ ထင္ရေသာ အာရံုမ်ားပင္ ျဖစ္ေစကာမူ )အာဝဇၨန္း သို႔ မေရာက္ဘဲ ဘဝင္လူွပ္ရံုမ်ွျဖင့္ ခ်ဳပ္ေပ်ာက္ၾကရမည္မွာ သင့္ဖြယ္ရာ မဟုတ္ေခ်၊ အိပ္ေပ်ာ္ ေနတုန္း၌လည္း ဘဝင္စိတ္ တို႔ ယူေနက်ျဖစ္ေသာ ကံ ကမၼနိမိတ္ ဂတိနိမိတ္ အာရံုမွတစ္ပါး အျခားအာရံုမ်ား ထင္လာႏိုင္ဖြယ္ မရိွ၊ ထို႔ေၾကာင့္ ထိုဒီပနီ ျပအပ္ေသာ ေမာဃဝါရႏွင့္ အတိဝိဘူတာရံု ကို စဥ္းစားသင့္သည္ ။ မေနာဒြါရ၌ ထင္ႏိုင္ေသာ အာရံုမ်ား ။ ။ မေနာဒြါရ၌ လြန္ေလၿပီးေသာ အတိက္႐ုပ္နာမ္တရား , မျဖစ္ေသးေသာ အနာဂါတ္႐ုပ္နာမ္တရား, ျဖစ္တုန္းဆဲဆဲ ျဖစ္ေသာ ပစၥဳန္ပၸန္ ႐ုပ္နာမ္ တရား (ပဥၥဒြါရ၌ ထင္လာတက္သည့္ ႐ူပါရံု စေသာ အာရံု (၅) ပါးလည္း ပါဝင္သည္) ထင္႐ွား မရိွေသာ ပညတ္အမ်ိဳးမ်ိဳး အလြန္သိမ္ေမြ႔နက္နဲေသာ နိဗၺာန္ တရားမ်ား လည္း ထင္လာႏိုင္ၾကသည္၊ ထို႔သို႔ ထင္လာျခင္း ၏ အေၾကာင္းမ်ားကား_ [ေဆာင္] ေတြ႔_အၾကား, ႏွစ္ပါးရယ္ႏွင္ ့စပ္၍ၾကံဳ၊ ....သဒၵါရံု _ ကိုယ္အႀကိဳက္ကယ္ႏွင့္, ျခင္းရာကို ၾကံကာႏိူွက္, ကိန္းဆိုက္အာရံု၊ ဉာဏ္အမူွ _ ၾကံ႐ူွ၍ ႏွစ္သက္ပံု, ကံအဟုန္တန္ခိုး၊....ဓာတ္ေခါဘံ, နတ္မ်ားငယ္ေဆာ္ဖန္လို႔, ေလ်ာ္ကန္ ေတာ္မွန္သိတာေၾကာင့္, ဘဝင္မွာ ထင္လာၿငိရတယ္, က်မ္းရိွလက္႐ိုး။ ××××××××××××××××××× မေနာဒြါရ၌ ထင္ျခင္းအေၾကာင္း စာ_ ၂၄၁ ေတြ႔။ ။ ကိုယ္တိုင္ ဒိ႒ ေတြ႔ခဲ့ရေသာေၾကာင့္လည္း မေနာဒြါရ၌ အာရံုထင္လာတက္၏၊ ဒိ႒ (ေတြ႔)ဟူေသာ စကား၌ ကိုယ္တိုင္ ဒိ႒ျမင္ခဲ့ရ, ကိုယ္တိုင္ ဒိ႒ ၾကားခဲ့ရ, ကိုယ္တိုင္ ဒိ႒ နမ္းခဲ့ရ, စားခဲ့ရ, ေတြ႔ထိခဲ့ရ, သိခဲ့ရသမ်ွ အာရံုအားလံုးတည္း၊ ဒိ႒ေတြ႔ၾကံဳခဲ့ရၿပီးေနာက္ ထို အာရံုမ်ားကို ျပန္၍ ဆင္ျခင္ေသာ အခါ ထို ေတြ႔ၾကံဳခဲ့ဖူးေသာ အာရံုမ်ားသည္ ဘဝင္ဟူေသာ မေနာဒြါရ၌ ထင္လာတက္သည္ _ ဟူလို၊ အၾကား ။ ။ သူတစ္ပါးတို႔ ေျပာသံေဟာသံကို ၾကားဖူးျခင္းဟူေသာ သုတေၾကာင့္ လည္း ထင္လာတက္၏၊ သုတ (အၾကား) ဟူရာ၌ သူတစ္ပါး တို႔ တစ္ဆင့္ ေဟာေျပာအပ္ေသာ ႐ူပါရံု ၏ အေၾကာင္းအရာ, သဒၵါရံု၏ အေၾကာင္းအရာ, ဂႏၶာရံု ၏ အေၾကာင္းအရာ, ရသ ေဖာဌဗၺ ဓမၼာရံုတို႔၏ အေၾကာင္းအရာ အားလံုးတည္း၊ ထိုသို႔ ေျပာေဟာသံကို ၾကားဖူးျခင္းေၾကာင့္လည္း ထို ေျပာေဟာရာတြင္ ပါဝင္ေသာ အေၾကာင္းအရာ တို႔သည္ ျပန္၍ ဆင္ျခင္ေသာ အခါ (မျမင္ဖူးဘဲလ်က္) ဘဝင္မွာ ထင္လာၾကသည္။ ႏွစ္ပါးရယ္ႏွင့္ စပ္၍ၾကံဳ ။ ။ ဒိ႒ သုတ ႏွစ္မ်ိဳးႏွင့္ ဆက္သြယ္ေနေသာ ဥဘယ သမၺႏၶေခၚ အာရံုမ်ိဳးလည္း ထင္လာတက္၏၊ "အာရံုတစ္ခုခုကို ကိုယ္တိုင္ ေတြ႔ဖူးသည့္အခါ, သို႔မဟုတ္ တစ္ဆင့္စကား ၾကားဖူးသည့္အခါ , ထိုေတြ႔ရ ၾကားရေသာ အာရံုမ်ားႏွင့္ တူေသာ မေတြ႔ မၾကားအပ္ဖူးေသာ အာရံုမ်ား လည္း ထင္လာတက္သည္" ဟူလို၊ တူေသာ အာရံုသာမက, ေတြ႔ရျမင္ရေသာ အာရံုႏွင့္ ဆန္႔က်င္ဘက္ အာရံုမ်ားလည္း ဆက္သြယ္၍ ထင္လာတက္သည္သာ။ သဒၶါယံု ။ ။ သူတစ္ပါး က အဆန္းတၾကယ္ ေျပာေဟာလ်ွင္ ေတြးေတာဆင္ျခင္ မူွ မရိွဘဲ တစ္ခါတည္း ပံု၍ ယံုၾကည္လိုက္ျခင္းေၾကာင့္လည္း မွားသည္ျဖစ္ေစ, မွန္သည္ျဖစ္ေစ, ထိုေျပာသမ်ွ ေဟာသမ်ွ အာရံုေတြသည္ ေနာင္အခါ မေနာဒြါရ မွာ ထင္လာတက္သည္။ [သဒၶါဟူရာ၌ သဒၶါ စစ္ သဒၶါ တု အားလံုးပါဝင္ သည္။] ကိုယ္အႀကိဳက္ ။ ။ ပါဠိလို "႐ုစိ" ဟု ေခၚဆိုအပ္ေသာ မိမိႀကိဳက္ႏွစ္သက္ရာ အာရံုမ်ာူလည္း ျမင္ဖူး ၾကားဖူး မဟုတ္ဘဲလ်က္ မိမိႏွစ္သက္မူွ (႐ုစိ)ေၾကာင့္ ဘဝင္မွာ ထင္လာတက္သည္။ ျခင္းရာကို ၾကံကာႏူွိက္ ။ ။ ပရမတၳတို႔၏ အျခင္းအရာ သေဘာကို ႏူွိက္ႏိူွက္ခြၽတ္ခြၽတ္ ၾကံစည္ စဥ္းစားျခင္းသည္ ပါဠိလို "အာကာရပရိဝိတကၠ" မည္၏၊ ထိုအာကာရပရိဝိတကၠေၾကာင့္ ပရမတၳတရားတို႔၏ အျခင္းအရာ အာကာရ အမ်ိဳးမ်ိဳး သည္ ဘဝင္မွာ ထင္လာတက္၏၊၊ [လကၡဏ ရသ ပစၥဳပ႒ာန္တြင္ ပစၥဳပ႒ာန္ ထင္ျခင္းမ်ိဳးပင္တည္း။] ဉာဏ္အမူွ _ ၾကံ႐ူွ၍ ႏွစ္သက္ပံု ။ ။ ဘယ္အရာမဆို ဉာဏ္ျဖင့္ စူးစမ္းၾကံ႐ူွလ်က္ ႏွစ္သက္ေက်နပ္မူွကို ပါဠိလို "ဒိဠိနိဇၥ်ာနကၡႏၱိ" ဟု ေခၚ၏၊ ထိုသို႔ ဉာဏ္ျဖင္ ××××××××××××××××××××××××× သျဂႋဳဟ္ဘာသာဋီကာ စာ_ ၂၄၂ ၾကံစည္ၾကည့္႐ူွလ်က္ ႏွစ္သက္ေက်နပ္ ဆံုးျဖတ္အပ္ေသာ အာရံုမ်ားလည္း ဘဝင္မွာ ထင္လာတက္သည္။ [ဒိ႒ိ=ဉာဏ္+နိဇၥ်ာန=စူးစမ္းျခင္း, ႐ူွဆင္ျခင္ျခင္း+ခႏၱိ=ႏွစ္သက္ေက်နပ္ ဆံုးျဖတ္မူွ။] ကံအဟုန္တန္ခိုး ။ ။ မရဏာသႏၷအခါကဲ့သို႔ ကံအဟုန္၏ အစြမ္းေၾကာင့္လည္းေကာင္း, တန္ခိုးရိွေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ား ၏ တန္ခိုးျဖင့္ ဖန္ဆင္း ေဆာင္ျပမူွကို "ဣဒၶိဗလ" ဟု ေခၚ၏၊ ထို ဣဒၶိဗလ ေခၚေသာ တန္ခိုး၏ အစြမ္းေၾကာင့္ လည္းေကာင္း ထင္လာတက္သည္။ ဓာတ္ေခါဘံ, နတ္မ်ားငယ္ ေဆာ္ဖန္လို႔ ။ ။ သလိပ္ သည္းေျခ ေသြး ေလ စေသာ ဓာတ္တို႔၏ ေခ်ာက္ခ်ားမူွကို ပါဠိလို "ဓာတုေကၡာဘ" ဟည ေခၚ၏၊ ထို ဓာတ္ေခ်ာက္ခ်ားမူွေၾကာင့္ ေဆာင္းအခါ၌ ကေတာက္ကတက္ အိမ္မက္မက္ျခင္း , ႐ူးသြပ္လ်က္ အမ်ိဳးမ်ိဳး ထင္ျမင္ေနျခင္း စသည္ျဖင့္ လည္းေကာင္း, ပါဠိလို "ေဒဝေတာပသံဟာရတာ" ဟု ေခၚရေသာ နတ္တို႔၏ ဖန္ဆင္း ေဆာင္ျပမူွေၾကာင့္ လည္းေကာင္း အာရံု အမ်ိဳးမ်ိဳး ထင္လာတက္၏။ ေလ်ာ္ကန္ ေတာ္မွန္ သိတာေၾကာင့္ ။ ။ သစၥာေလးပါးကို ပိုင္ႏိုင္စြာ မဟုတ္ေသးဘဲ အရိပ္အေယာင္မ်ွ ေလ်ာ္ကန္ေအာင္ သိမူွ ကို "အႏုေဗာဓ" ဟု ေခၚ၏၊ ထို အႏုေဗာဓေၾကာင့္ လည္းေကာင္း, သစၥာေလးပါးကို မွန္ကန္ ပိုင္ႏိုင္စြာ သိမူွကို "ပဋိေဝဓ" ဟု ေခၚ၏၊ ထို ပဋိေဝဓ ေၾကာင့္ လည္းေကာင္း, သစၥာေလးပါးတို႔ ေ႐ွးက မျမင္ မၾကားဘူးဘဲလ်က္ ထင္လာတက္၏၊ ဓမၼစၾကာ၌ "ပုေဗၺ အနႏုႆုေတသု ဓေမၼသု စကၡံဳ ဥဒါပါဒိ" စသည္ျဖင့္ ျပေတာ္မူသည့္အတိုင္း ဘုရား႐ွင္ ၌ သစၥာေလးပါးတို႔ ထင္ထင္ရွားရွား ထင္လာရသည္မွာ ဤ ပဋိေဝဓ အသိပင္တည္း၊ ဤသို႔ စသည္ျဖင့္ မေနာဒြါရ၌ ထင္လာျခင္း ၏ အေၾကာင္းေတြ မ်ားစြာ ရိွေပသည္၊ ဤကား အ႒သာလိနီ မူလဋီကာ ဟူေသာ လက္႐ိုးက်မ္းတို႔ အမိန္႔အဆိုမ်ားေပတည္း။ စိတ္၏ အစြမ္းသတၱိ ။ ။ ထို ျပခဲ့သည့္အတိုင္း အေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးေၾကာင့္ ထင္လာရာဝယ္ ဣဒၶိဗလ ေဒဝေတာပသံဟာရ ဓာတုေကၡာဘတို႔ေၾကာင့္ ထင္လာရာ ၌ စိတ္၏ အစြမ္းသတၱိ ကို မသိသာေသာ္လည္း , အျခားေသာအေၾကာင္းမ်ားေၾကာင့္ ထင္လာရာ၌ ကား စိတ္၏ အစြမ္းသတၱိ သည္ အေတာ္သိသာ၏၊ စိတ္သည္ အာရံုႏွင့္ ကင္း၍ စိုးစဥ္းအနည္းငယ္မ်ွ မျဖစ္ႏိုင္၊ "အာရမႏၱိ ဧတၳာတိ အာရမဏံ " အရ အာရံုသည္ စိတ္၏ ေမြ႔ေလ်ာ္ရာ ဌာနေပတည္း၊ ထို႔ေၾကာင့္ စိတ္သည္ အာရံုကို အဆင္သင့္ရလ်ွင္ ရေစ , အဆင္သင့္ မရလ်ွင္ အာရံုကို မေတြ႔ ေတြ႔ေအာင္ ႐ွာ၏၊ ထိုသို႔ ႐ွာရာ၌ ဝိတက္ ေစတနာ မနသိကာရ ေစတသိက္မ်ားသည္ အရာေရာက္ေသာ အေဖာ္သဟဲမ်ား ျဖစ္ၾကသည္၊၊ ............................... ........... MMOO ့

No comments:

Post a Comment